Навчальний рік стартує в нових реаліях, – Ольга Чепка
Сьогодні Черкащина перебуває в безпечній «зеленій» карантинній зоні. Це, зокрема, дає змогу повноцінно розпочати 1 вересня освітній процес у звичний для вчителів, учнів та батьків спосіб. Про це на брифінгу в ОДА зауважила керівниця обласного управління освіти і науки Ольга Чепка. Водночас вона наголосила на тому, що ситуація може змінитися в будь-який момент, тому необхідно бути готовими до інших моделей навчального процесу.
Пані Ольга поінформувала про можливий перехід на дистанційну форму навчання. Відповідно освітянам рекомендують забезпечити ефективний процес переходу на таку модель.
– Новий навчальний рік стартує в нових реаліях. Це умови пандемії та карантинних обмежень, які вносять свої корективи в нове сприйняття та підходи, зокрема й щодо засвоєння знань і компетенцій. Тож, маємо бути готовими до різних варіантів, – зазначила Ольга Чепка. – Віддалене ж навчання не є проблемним питанням лише для нашої держави. Це загальносвітова тенденція. Найбільш вразливою є початкова освіта. Адже дистанційна освіта в низці преференцій суперечить системі нової української школи. На сьогодні при Управлінні освіти і науки ОДА створена робоча група, яка займається створенням методичних рекомендацій для НУШ, саме початкової освіти. Мова про те, як вдало зробити для першачків перехід від безпосереднього навчання до опосередкованого, аби воно було цікавим та якісним. Натомість діти одержували б задоволення від навчального процесу. Наразі триває анкетування серед батьків, які в першому-другому класах минулого року були учасниками освітнього процесу. Адже для нас важливо знати думку, як саме можемо залучати батьків до навчання.
За словами Ольги Володимирівни, головне завдання, опираючись на ігрові методи, зацікавлювати дітей в процесі опанування ними предметів. При цьому важливим фактором є не лише гарне засвоєння компетенцій, а й соціалізація дітей. Необхідно, щоб за 10 хв, дозволених учневі для перебування перед екраном, він міг отримати завдання від вчителя та самостійно його вирішити. Йдеться про музику, ознайомлення з навколишнім середовищем чи природою, малювання – аби дитина при мінімальній допомозі батьків виконала завдання.
Ольга Володимирівна водночас зауважила, що працівники освітніх закладів так само несуть персональну відповідальність за організацію роботи щодо дотримання протиепідемічних заходів в усіх закладах, починаючи від дошкільної освіти до вишів. Варто також пам’ятати і про відповідальність батьків за збереження здоров’я та життя своїх дітей.
Керівниця Управління озвучила й умови Постанови Головного санітарного лікаря України від 22.08.2020 № 50, дотримання яких дозволяє навчальним установам почати навчальний рік.
Довідково:
Згідно з Постановою Головного санітарного лікаря України від 22.08.2020 № 50 затверджено Тимчасові рекомендації щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв’язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) новий навчальний рік стартуватиме за іншими правилами.
У школах необхідно створити такі умови, які б забезпечили соціальне дистанціювання і правила гігієни з одного боку, а з іншого – доступність до якісної освіти.
Відповідальність за організацію протиепідеміологічних заходів покладається на засновника – власника та керівника закладу освіти.
Керівник має:
– забезпечити розробку алгоритмів дій на випадок надзвичайної ситуації, пов’язаною з реєстрацією випадків захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) серед здобувачів освіти та працівників закладу освіти;
– організувати централізований збір використаних засобів індивідуального захисту;
– організувати проведення навчання працівників щодо одягання, використання, зняття засобів індивідуального захисту, їх утилізації;
– подати заявку на адресу засновника щодо придбання запасу миючих та дезінфікуючих засобів, що необхідні для дотримання працівниками та учнями правил особистої гігієни (мило рідке, паперові рушники (або електросушарки для рук), антисептичні засоби для обробки рук тощо), обладнання (безконтактними термометрами) для медичних пунктів закладу, засобів індивідуального захисту для персоналу із розрахунку 1 захисна маска на 3 години роботи;
– розробити маршрути руху здобувачів освіти, задіяти всі можливі входи в приміщення закладу;
– скласти графік допуску до закладу освіти, з метою запобігання утворення скупчення учасників освітнього процесу;
– передбачити можливість визначення різного часу початку та закінчення занять (перерв) для різних класів, груп та виокремити зони переміщення для різних вікових категорій дітей;
– розробити графік харчування здобувачів освіти (врахувати, що працівники їдальні працюють в захисних масках та гумових рукавичках; їдальні на вході облаштовуються дезінфекторами з розчином для обробки рук; приміщення слід регулярно прибирати; відстань між столами – не менше 1,5 м, а за одним столом – не більше 4-х осіб). При неможливості забезпечення гарячим харчуванням, організація харчування відбувається шляхом роздачі попередньо фасованої харчової продукції;
– обмежити проведення масових заходів (нарад, зборів тощо) в закритих приміщеннях (окрім заходів необхідних для забезпечення функціонування закладів освіти – проведення педагогічних рад, конкурсних комісій, конференцій трудового колективу тощо);
– розмістити інформацію (плакати/банери) про необхідність дотримання респіраторної гігієни та етикету кашлю;
– за сприятливих погодних умов проводити заняття на відкритому повітрі;
– здійснювати щоденні опитування учнів щодо їхнього самопочуття, провітрювання, очищення та дезінфекцію приміщень та поверхонь.
Для мінімізації пересування учнів у приміщеннях закладу рекомендують закріпити за класами окремі навчальні кабінети. Під час уроків учителям варто обирати види діяльності, які мінімізують безпосередній фізичний контакт між учнями, зокрема зменшуючи кількість комунікаційних вправ, як-то проведення ранкового кола.
Керівник та медичний персонал закладу освіти або відповідальна особа, яка пройшла відповідний інструктаж та призначена наказом керівника закладу, забезпечують:
– щоденний контроль за виконанням Тимчасових рекомендацій;
– недопущення до роботи персоналу, визначеного таким, який потребує самоізоляції відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я;
– допуск до роботи персоналу за умови використання засобів індивідуального захисту (респіратора, захисного щитка або маски у т.ч. виготовленого самостійно) після проведення термометрії безконтактним термометром.
Додамо, за оперативною інформацією органів управління освітою, 100% забезпечення протиепідеміологічними засобами мають міста Золотоноша, Умань; Драбівський, Городищенський, Корсунь-Шевченківський, Золотоніський, Кам’янський, Смілянський райони 55 та ОТГ.